Den här veckan kommer inläggen att handla om rättspsykiatri förr.
”Vid milstenen mellan Gursten och Vida har det funnits ett torp som kallats för Kaffekullen. Alldeles i närheten vid vägkanten står också en gammal naturminnesförklarad ek.Torpet lär ha fått sitt namn genom att fröknarna på närbelägna Nygård red hit för att koka och avnjuta sitt kaffe. Om det var i lönndom vet man ej, men kaffe var i flera omgångar en förbjuden dryck. I mitten på 1900-talet brann torpet ner, då en förrymd och förvirrad flicka från Sankta Gertruds mentalsjukhus i Västervik tände på.”
Citatet ovan kommer från hemsidan geocaching.com
Bilden nedan visar en del av en modell över hur S:ta Gertruds Sjukhus såg ut på 1950-talet. Modellen finns på Psykiatriska Museet.

