”1899 sattes den första ambulansbilen i drift, vid Michael Reese-sjukhuset i Chicago, och några år senare började man i USA att massproducera specialkonstruerade ambulanser. 1927 hade ambulanser funnits ett tag i Sverige – den första, av märket Vabis – köptes in av Johannes brandstation 1910. Men ambulanser och läkarbilar var fortfarande ovanliga 1927 – i Stockholm fanns vid tiden sex-sju stycken ”automobilsjukvagnar”. Prins Carl, som varit ordförande för svenska Röda Korset sedan 1906, måste alltså varit mycket nöjd att ytterligare en sjukvagn inköpts till landet, även om tekniken, med bland annat nedmonteringen av dörrposten, tycks oss högst primitiv idag.”
Texten ovan kommer från Filmarkivet där du också kan se en film från 1929. Klicka på länken !
