”Några dagar efter nyår 1887 klistrade Carl August Kempe, 37 år, upp ett litet handskrivet plakat vid Vasabrons södra ände. Plakatet uppmanade folket att ”höja republikens fana” och att bidra till den ”Bernadottska ätten snara fall”. Ett budskap som inte var lagligt att sprida vid den här tiden. Polisen fick på något vis reda på att Kempe låg bakom texten. De fann Kempe på Sjömanshemmet vid Stadsgården 12 där han för tillfället bodde. Efteråt upprättade konstapel A. M. Johansson den här rapporten

Kempe uppggav bla

”-Att han, som vid 13 års ålder genomgått en gastrisk nerffeber och sedan dess ej varit sjuk, men väl haft svåra motgångar och ofta lidit nöd samt en gång vintern 1878-1879, nödgats svälta under loppet af nio dygn, sjelf, ifölje af sin oro öfver fäderneslandets blifvande öde, hyst tvifvel om att hans sinnesbeskaffenhet vore regelmessig och för vinnande af visshet huru dermed rätteligen förhölle sig, tvenne gånger nära efter hvarandra i början af sistlidne December månad besökt öfverläkaren vid Stockholms Hospital samt en gång inställt sig hos Professor von Düben, men af ingendera fått annat besked än att med hans hufvud vore ingen fara.” Texten från artikeln Polisrapport om republikanen Carl August Kempe på Stockholmskällan.

Carl August Kempe hade levt ett rörligt liv och arbetat på många ställen i Europa. Läs den spännande och intressanta artikeln på Stockhomskällan genom att klicka på länken ovan.

”Här intygar andre stadsläkaren Johan Mauritz Aspelin att Carl August Kempe, som gripits efter att ha spridit republikansk propaganda, visar tecken på sinnessjukdom och bör tas in för observation. Intyget finns i polisens dossier om Carl August Kempe. Kempe lades efter detta in på Stockholms Hospital för sinnessjuka, där han dog kort senare.” Texten från artikeln Intyg om att Carl August Kempe visar tecken på sinnessjukdom på Stockholmskällan.