”Få museiföremål har väckt så starka, offentligt ventilerade känslor som Dårstugan från Möjered. Året är 1904. I Vassända Naglums socken, vari ingår delar av Trollhättan och Vänersborg, har man beslutat att inköpa en gård. Den ska användas som socknens fattiggård. För detta behövs ett par kompletterande byggnader, nämligen tvättstuga och »dårstuga«. Båda uppförs redan samma år. Dårstugan blir en modern byggnad med fyra celler, korridor och personalrum. På vinden ska man förvara säd. De fyra cellerna förses med fönster, fast brits, lucka för att få mat, avträde med tömning från korridoren och specialkonstruerat ventilationssystem. En sinnrik uppvärmning som ger värme utan risk för brännskador installeras.
Några människoöden skymtar förbi i fattigvårdsstyrelsens protokoll: »Ingrid Karolina […]inkom till Fattiggården den 2 juni 1904 medförde ingenting annat än några slitna gångkläder. Den 7 september 1906 ärhållit en väst. Den 20 juli 1908 ärhållit ett par skor.« – »Johannes […]Ankom till Möjered den 7 december 1914 han är sjuk till sinnet och vistas i cellrum.« År 1931 flyttas fattiggårdens verksamhet och dårstugan stängs.
Året är 1995. Efter många år av förfall är dårstugan den enda byggnad från fattiggården som återstår. Landsväg, järnväg och ett växande industriområde hotar. Medicinhistoriska föreningen i Vänersborg agerar för ett bevarande. En motion i kommunfullmäktige resulterar efter en lång diskussion och ajournering i ett beslut om bidrag till upprustning och flytt av huset till Medicinhistoriska museet i Vänersborg.
Beslutet om bevarande och flytt liksom själva flytten väcker starka känslor hos vänersborgarna. Lokaltidningen Elfsborgs Läns Allehanda fylls med insändare. »Bränn upp dårhuset !« – »Kosta inte på dårstugan en flytt.« – »Som före detta mentalskötare blev jag upprörd men framförallt ledsen över avsikten att bevara detta förnedringens tillhåll, där man förvarade stackars olyckliga mentalsjuka människor.«– »När jag läser om dårstugan undrar jag om folk är riktigt kloka som vill kosta på den en flyttning till centrala Vänersborg […] att kosta på en gammal fallfärdig byggnad på skattebetalarnas bekostnad tycker jag är minst sagt upprörande.«Idag är dårstugan en viktig del av en historia som sällan berättas. Den lämnar ingen oberörd.”
Texten kommer från Nordiska Museets Svåra saker, och är skriven av av Kristina Rosell. Du kan ladda ner den som pdf och även se en bild på dårstugan. Klicka på länken !