Hjorteds Mopedmuseum är fyllt med 100-talet mopeder, men det finns också mängder av alla möjliga sorters roliga nostalgiföremål, skyltade på ett trevligt sätt. Ett fantastiskt lärorikt och fint museum – bra skyltar med korta informativa texter på varje moped, och bra guidning av Bo Ellergren.  Trevliga historier och demonstrationer – nu har jag tex fått höra hur en tuta till en T-ford låter ! Det finns också möjlighet för enklare fika och glass, och en trevlig trädgård utanför museet där man kan sitta. Kommer ni till Småland och Västerviks kommun – missa inte Hjorteds Mopedmuseum – ni går därifrån med ett nöjt leende !

”Västerviks kommun ger 2017 års kulturstipendium till Bo Ellergren och Pamela Ling, Hjorteds Mopedmuseum. Bo Ellergren och Pamela Ling har med stort engagemang och idogt arbete skapat Hjorteds Mopedmuseum. Genom att aldrig stå still, utan ständigt vara på väg, utvecklar och förändrar de utställningen och verksamheten. De har genom åren skapat ett museum som i högsta grad är intressant för alla, inte bara mopedentusiaster. Deras arbete med demenspatienter i projektet Möten med Minnen är ett gott exempel på en verksamhet som inkluderar….Stipendierna delas ut i Stadsparken vid nationaldagsfirandet den 6 juni.” Texten ovan är ett citat från  Västerviks kommuns hemsida.

”I ”Möten med minnen” har totalt 88 museer deltagit för att lära sig ordna specialanpassade visningar för demenssjuka och deras anhöriga eller ledsagare. Visningarna ska öka livskvaliteten för demenssjuka och hittills har cirka 700 visningar ordnats för nästan 5 000 demenssjuka. Genom stipendierna vill vi uppmuntra museer som deltagit i projektet ”Möten med minnen” att fortsätta anordna visningar för demenssjuka. På sikt hoppas vi att museerna kommer att göra visningarna till en permanent del i sitt programutbud, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare för Alzheimerfonden. Vi vet att konst och kultur stimulerar våra sinnen och aktiverar hjärnan. Att betrakta en bild eller ett föremål kan göra att tidigare bortglömda minnen kommer till liv igen.” Texten ovan är ett citat från  Senioren 28/4 2015.

Fakta: Hjorteds Mopedmuseum
Falsterbovägen 20
590 91 HJORTED

Öppet: Maj-September: Lördag och Söndag kl.11-17
15 Juni till 20 Augusti: Alla dagar kl.11-17
För önskemål om andra tider eller grupper var god kontakta muséet.
Entré: 60 kr. Under 15år i målsmans sällskap fri entré.
Kaffeservering
Telefon: