Psykiatriska museet, Gertrudsvik, Västervik
Västerviks Kulturstipendiat 2024Senaste nytt
Marianne Lindberg De Geer om sin tid som mentalskötarelev
Marianne Lindberg De Geer delar med sig av sina erfarenheter från ett mentalsjukhus. "I slutet av 1960-talet arbetade jag som biträde och senare som mentalskötarelev på ett mentalsjukhus i Göteborg. Ett klassiskt konservativt drivet sjukhus med gigantiska avdelningar....
Kan eller bör hufvudstaden längre undvara en väl ordnad kuranstalt för sinnessjuke?
"Här ännu ett debattinlägg om Danvikens "dårhus". Huss menar att förhållandena på Danviken är bedrövliga. Man saknar ambition att försöka vårda de sjuka så att de tillfrisknar. De materiella förhållandena är sämre än i stadens fängelse, menar han. De åtta skötarna ska...
Tal om Danvikens dårhusinrättning
"En beskrivning av förhållandena på Danvikens dårhus - som vi idag skulle kalla Danvikens psykiatriska sjukhus. Man beskriver hur patienterna bor, de dagliga rutinerna och vissa behandlingsmetoder. Författaren anser att det saknas psykiatrisk vård i övriga landet och...
Vår bok "Sankta Gertruds sjukhus - ett samhälle i samhället"
Boken har 232 sidor med text, foton och illustrationer i A5-format.
Förbokning av besök
Vi har öppet torsdagar klockan 13 – 16 (1/10 – 31/3) och 13 – 17 (1/4 – 30/9) för obokade besökare (drop-in). Under sommaren vecka 27 till 32 även tisdagar kl 13 – 17
Om du vill boka en tid för ditt besök och garanterat få en guidad visning kan du göra bokningsförfrågan genom att klicka på bokningsförfrågan nedan. Efter bokningsförfrågan återkommer vi med uppgifter för besök. Välj datum för torsdagar i första hand för bokning av besök. Om möjligt försöker vi visa museet även andra dagar.
Vi kan ta emot förbokade besök om max 50 besökare samtidigt.
Välkommen!
Välkommen!
Västerviks Hospital öppnades 1912, då det fanns ett stort behov av vårdplatser för psykiskt sjuka. Sjukhuset bytte 1931 namn till Sankta Gertruds sjukhus, och 1967 till Norra sjukhuset.
Sjukhuset fungerade som ett eget samhälle. När sjukhuset var som störst fanns cirka 1400 patienter och 900 personal. Psykiatriska museet ligger på det f.d. sjukhusområdet, nuvarande Gertrudsvik Sjöstad i Västervik.

Serien består av sex program på cirka 10 minuter vardera. De handlar om sjukhuset, behandlingarna och människorna. 